توجیه علمی طول عمر مهدی موعود (عج)

آیت الله جوادی آملی در درباره توجیه علمی حیات ولی (عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرماید:
حیات طولانی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر خلاف عادت است، نه بر خلاف علّیّت؛ یعنی به طور عادی كسی نمی‏تواند، هزار یا ده هزار سال زندگی كند؛ اما به صورت غیر عادی (خرق عادت) این كار ممكن است.
اگر بدانیم انسان چیست و چه كسی بدن او را اداره می‏كند، اصلاً این پرسش برای ما مطرح نمی‏شود؛ برای مثال برای عرفا و حكمای بزرگ، اصلاً چنین پرسشهایی مطرح نمی‏شود.

بنده زمانی به دندانپزشك محترمی مراجعه كردم. او می‏گفت دندانهای بعضی صد سال سالم می‏ماند و نمی‏پوسد؛ ولی اگر فولاد صد سال شب و روز كار كند، فرسوده می‏شود. چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، دیگر چیزی جایگزین آن نمی‏شود؛ امّا دندان انسان هر روز عوض می‏شود و هر روز سلولهای جدیدی جای سلولهای مرده و قدیمی را می‏گیرد.
با این توضیح، همه ذرات بدن در حركت و تعویض است و روح آدمی همه حركات این ذرات را تحت كنترل دارد. حال اگر روح انسان كاملی، بر خلاف عادت (نظم عادی)، بهترین سلولها را جایگزین كند و دقیق‏ ترین كنترلها را روی قسمتهای مختلف بدن داشته باشد، یك انسان كامل می‏تواند، میلیونها سال زنده بماند. این مطلبی است كه در علم پزشكی امروز به اثبات رسیده است.
مُلای رومی طی مثالی می‏گوید: اگر شما روز یا شبی در كنار نهر روانی كه آب آن به آرامی در حركت است، بنشینید و تصویر خورشید یا ماه را در آن ببینید، متوجه می‏شوید كه صدها عكس می‏آید و می‏رود و شما همچنان خیال می‏كنید كه ساعتها با عكس نخست روبه‏رو بوده‏اید، در حالی كه آینه‏ها و عكسهای متعدد، هر لحظه می‏آمدند و می‏رفتند.
آب مبدَل شد در این جو چند بار عكس ماه و عكس اختر برقرار1
این بزرگوار در جای دیگر می‏گوید:

ای برادر تو همان اندیشه‏ای ما بقی تو استخوان و ریشه‏ای2
بنابراین، اگر كسی روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سَیَلان، حركات و تعویض ذرات بدن را تحت كنترل روح بداند و نیز كمی با حكمت و عرفان آشنا شود، این اشكال كه چگونه یك انسان می‏تواند یك یا دو میلیون سال یا بیشتر بماند، برای او مطرح نمی‏شود. اگر پیوند روح با خالق جهان هستی به اندازه‏ای بود كه قدرت خاصی ما فوق قدرت افراد عادی یافت، می‏تواند همان طور كه بدن خود را می‏گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره كند، زیرا خارج از روح او هم حكم بدن او را دارد.
وجود مبارك امیرمؤمنان(سلام اللّه علیه) در خطبه قاصعه نهج‏البلاغه می‏فرماید: من در حضور پیامبر اكرم‏صلی الله علیه و آله و سلم بودم كه مشركان حجاز به پیامبر اكرم‏صلی الله علیه و آله و سلم گفتند، اگر تو پیامبری معجزه‏ای (حسّی) بیاور تا تو را بپذیریم. آنگاه گفتند: دستور بده نیمی از درختی كه روبروی تو است، از نیمه دیگر جدا شود و به حضور تو بیاید. حضرت فرمود: اگر این كار را انجام بدهم، ایمان می‏آورید؟ گفتند: بلی. حضرت علی(علیه‌السلام) در ادامه می‏فرماید: من دیدم كه این درخت دو نیم شد و نیمی از آن در جای خود ایستاد و نیم دیگر حركت كرد و جلو آمد، به طوری كه شاخه‏های آن روی دوش ما قرار گرفت.
مشركان گفتند: دستور بده نیمه دیگر آن هم از جای خود حركت كند و نزد تو بیاید. پیامبر اكرم‏صلی الله علیه و آله و سلم این كار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده دو نیمه درخت به هم متصل شود و در جای اول قرار گیرد؛ با این همه، مشركین باز هم ایمان نیاوردند.3
همه كرامات محال عادی هستند؛ نه محال عقلی كه محال عقلی (مانند 2*2=5) كرامت یا اعجازبردار نیست؛ به هر حال، حیات حضرت ولی‏عصر(عج) محال عادی است؛ نه محال عقلی.

پانوشت:
1. مثنوی معنوی، دفتر ششم، بیت 3178.
2. همان، دفتر دوم، بیت 277.
3. ر.ك: نهج البلاغه، خطبه 192: قاصعه

3 Comments

  1. شنیده ام ماهی پیدا شده که طول عمر آن نزدیک به سه میلیون سال پیش بوده است . در نتیجه خدایی که حیوانی را سه میلیون سال نگه داشته است حجت خود را نیز می تواند هزار و دویست سال زنده نگه دارد. و بهائیان در اشتباهند.

    • سلام
      امیدوارم مباحثه ما با جدال هم مسیر نشود
      باز هم از شما منبع میخواهم
      چون احتمالا اشتباهی در دریافت اخبار رخ داده شاید هم “بنده اشتباه کنم” این را هرگز رد نکردم که خطا دارم
      در چند جا خوانده ام ماهیان و گیاهانی از چند میلیون سال پیش باقی مانده اند مثلا ماهی موسوم به دم شمشیری که خون آبی دارد اما توضیح مطلب در مجله دانستنیها (شماره یادم نیست چون به حدود بیست سال قبل باز میگردد حق دارید از نقص منبع ایراد بگیرید اما از نبود آن خیر) حاکی از بقای نسل آنها از زمان دایناسورها بود یا مثلا اژدهای کومودو به همان سبک
      اما در برنامه شبکه (احتمالا) چهار دیدم درختان چند هزارساله برای تحقیقات زیست شناسی مستفاد واقع میشد که برای خودم مستندتر است
      تنها مشکل آن است که بهائیان معجزه را رد نمیکنند مثلا در آثر شوقی ربانی آمده “تولد مسیح از معجزات است و … ” (احتمال زیاد بتوانید در اثری موسوم به انوار هدایت بیابید) آنها آن را به هر دلیل حجت پیامبری نمیدانند
      درباره قائم نیز افراد بهائی گهگاه نظرات ناموافق اثار خود میدهند اما روسای آنان هرگز نمیگویند خدا نمیتواند کسی را هزار و اندی نگاه دارد فقط لزوم انجام حتمی را مورد تردید قرار میدهند
      اینها در حد دانش بنده است
      بدرود عزیز

      • دوست عزیز ما نیز امیداریم
        برای چه جیز منبع می خواهید، من در خدمتتان هستم؟!

        تا آن جا که من متوجه شدم، نظر شما موافق طول عمر مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است، پس اشکال کجاست؟
        معجزه کاربردهایی دارد که از جمله شناخت پیامبران و اولیای الاهی است. چرا تردید، برای اینکه چه لزومی دارد که خدا عمر طولانی به فرستاده خود بدهد، باید به جای خود بحث شود.
        فقط همین را بگویم که شما هم می دانید، خدا پیامبرانی را برای بنی اسرائیل فرستاد و آنان همه را کشتند، خدا هم غضب کرد. درباره ائمه هم یکی از ادله غیبت مهدی موعود این است که غاصبان جانشینی پیامبر خاتم صل الله علیه و آله و سلم نیز یازده تن از جانشینان حضرت محمد امین صل الله علیه و اله و سلم را کشتند، از این رو خدا برای مجازات بشری که در برابر این جنایات ساکت نشستند، آخرین جانشین پیامبر اسلام را از دیدگان غایب کرد تا زمانی برسد که قدر آن بزرگوار و نیاز به او دانسته شود، آن گاه خواهد آمد.

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


پانزده + سیزده =