آیا اسلام دینی جاودانه است؟

یک پرسشی که پیوسته مطرح است و شاید ذهن بسیاری از دوستان را به خود درگیر کرده باشد، این است که:
چگونه دین اسلامی که هزار و چهارصد سال پیش آمده، می تواند راهنمای زندگی مردم امروز دنیا باشد؟
بی شک با گذشت زمان، ابزار و وسایل زندگی آدمیان و شکل و شیوه زندگی آنان تغییر می کند؛ مثلا در قدیم مردم با اسب و الاغ مسافرت می کردند و امروز با قطار و ماشین و هواپیما به سفر می روند، با این حال آیا تمام جنبه های زندگی در حال تغییر بوده و عوض شده است؟! مثلا اگر در قدیم ظلم را زشت و ناپسند می شمردند، الان معتقدند که ظلم خوب است و عدالت بد است؟!
اگر در قدیم احترام به پدر و مادر را لازم می دانستند، الان می گویند که احترام به پدر و مادر لازم نیست؟
روشن است که چنین نیست و مردم هنوز هم ظلم را بد می دانند و احترام به پدر و مادر را کاری پسندیده و لازم می شمارند. پس در کنار جنبه ها تغییر پذیر زندگی انسان ها، یک جنبه های ثابتی هم هست که هرگز تغییر نیافته و تغییر نخواهد یافت.
قوانین دین اسلام، مربوط به همین جنبه های ثابت و دگرگون ناپذیر زندگی است که با تغییر وسایل به ابزار زندگی تغییر نمی یابد؛ برای نمونه، اسلام کشتن دیگران را حرام می داند. در قدیم با شمشیر آدم می کشتند و امروز با تفنگ انسانها را می کشند، با اینکه وسیله کشتن تغییر یافته است، اما آن قانون اسلام که کشتن دیگران را حرام شمرده است، تغییر نیافته است.
آیا چون ابزار کشتن تغییر کرده است، آن قانون را هم باید عوض کنیم و بگوییم: کشتن دیگران حرام نیست؟!
قوانین اسلام مثل قوانین هندسه و ریاضیات است؛ مثلا ما در هندسه می گوییم: مجموع زوایای داخلی یک مثلث 180 درجه است. گذشت زمان به این قانون صدمه نمی زند. قوانین دین اسلام نیز شبیه همین است. گذشت زمان، نمی توان
تغییری در آن ایجاد کند.

6 Comments

  1. سلام
    اینها که گفتید در ادیان قبل اسلام چطور بود. مثلا حضرت ابراهیم قتل را بد نمیدانست؟ یا مثلا در دوران حضرت موسی دزدی امر خوب بود؟ در زمان حضرت عیسی چطور. زنا از امور خوب بود یا بد؟ نظر مردم را کاری ندارمها. نظر ادیان قبل اسلام. البته حواسم نبود ادیان همگی از طرف خدایند. نظر خدا قبل از اسلام درباره اینها چه بود؟ چرا آن زمان این نکات ثابت را مد نظر قرار نداد که همان دین حضرت ابراهیم ابدی شود و این همه تعدد ادیان ما را گیج نکند؟
    بدرود

    • افشين جان، برادر من، همه اينها در همه اديان الاهي بوده است، نظر خدا هم هيچ گاه در اين باره تغيير نكرده است،
      پرسيدي كه چرا اديان پيشين جاودانه نشد، چون همه چيزشان تحريف شد، از جمله كتابشان.
      اگر تحريفي نمي شد و سودجويان در پي سود خود مردم را گمراه نمي كردند، آن اديان هم تحريف نمي شد و دينشان جاودانه مي گشت…

      • سلام
        جالب است مطلب جاودانگی اسلام است اما اصلیترین مطالب را تا سوال نشد نگفتید.
        سوال دارم. تحریف از نظر قرآن به چه چیز گفته میشود؟
        بدرود.

          • سلام
            جسارته اما تا حد اطلاع من قرآن تحریف را به معنا میداند در ایقان هم آمده (البته شما به مفهوم بنگر نه اسم اثر) قرآن فرموده (یحرفون الکلم عن مواضعه) و امام حسین فرمود (اینان (یزیدیان منظور بوده) قرآن را آنگونه که میخواهند تفسیر میکنند!) تحریف در حین تفسیر همه آثار الهی رخ داده اما جعل خیر.
            خداحافظ

          • عليكم السلام، دوست عزيز، تحريف قرآن يعني چيزي كه در قرآن نبوده و بر آن اضافه كرده اند يا چيزي از قرآن را كم كرده اند كه در بحث تحريف قرآن، تحريف به زياده يا نقصان رد شده است و اين گونه از تحريف، ويژه تحريف الفاظ قرآن است.
            تفسير به رأي يعني آن چه ميخواهند از قرآن برداشت مي كنند، با تحريف تفاوت دارد كه البته برخي آن را تحريف مفهومي دانسته اند.

            و هيچ تحريفي به قرآن راه نيافته است، زيرا قرآن مي فرمايد: انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون.

            شايد تفسير به رأي شده باشد، اما هيچ گاه اصلا معنا و تفسير از ميان نرفته است، مگر آياتي كه رمز ميان خدا و پيامبرش است، مانند (الم و …) و اصلا معنا و تفسير نشده است، جز چند روايتي كه اجمالا بيان كرده اند.

            در پناه حق…

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


13 − یک =