چرايي و چگونگي حضور بهائيت در يمن

در اين نوشتار به پاسخ حجت الاسلام محمد علي پرهيزگار (كارشناس و پژوهشگر حوزه فرق و مذاهب) به دو پرسش چرايي و چگونگي حضور بهائيت در يمن مي‌پردازيم:

۱. در باره چرايي حضور بهائيت در يمن به چند نكته بايد توجه شود:

أ. بهائيت در پي خودنمايي است و مي‌خواهد در همه جاي جهان اعلام حضور كند و خود را يك دين جهاني معرفي كند.

ب. بهائيت فعاليت‌هاي ويژه‌اي در كشورهاي شيعي دارد. انتخاب يمن هم از سه جهت موضوعيت دارد، يكي شيعه بودن، يكي حضور اندكي از اسماعيليان در يمن كه مناسبات مشتركي با بهائيت دارند و ديگري فقر اقتصادي و فرهنگي اين كشور جنگ‌زده است.

ج. ممنوعيت فعاليت بهائيت در يمن يكي از خبرهايي بود كه در سال‌هاي گذشته به گوش رسيد و بهائيت در پي آن است(۱) كه به گونه‌اي با اين ممنوعيت مبارزه كند.

د. بهائيت انگيزه‌هاي فراواني براي حضور در يمن دارد، زيرا بهائيت يك تشكيلاتي سياسي است كه به صورت هرمي اداره مي‌شود و پيروان آن كار ستون پنجم (تضعيف قدرت حاكم) را انجام مي‌دهند. تشكيلات اين جريان سياسي در فلسطين اشغالي است و بي‌شك پيروان اين جريان در يمن، با نفوذ در مناطق گوناگون نظامي، خبري و … اخبار مهم دروني اين كشور مورد تجاوز قرار گرفته را براي سران تشكيلات مخابره مي‌كنند و بيت العدل (مقر تشكيلاتي بهائيت) نيز اين اخبار را در اختيار هم‌پيمان خود، يعني اسرائيل قرار مي‌دهد و اين رژيم غاصب هم اطلاعات به دست آمده را در اختيار هم پيمان ديگر خود، يعني رژيم كودك‌كش عربستان سعودي قرار مي‌دهد تا به اهداف خود در تجاوز به يمن دست يابد.

هـ. از سوي ديگر بهائيت با تشكيل گروه‌ها و جريان‌هايي به عنوان حمايت از صلح، در پي تفرقه‌افكني ميان يمني‌ها و فشار دروني بر مدافعان يمني در مقابل متجاوزان سعودي است.

۲. چگونگي حضور بهائيت در يمن از چند جهت قابل بررسي است:

أ. يمن يك كشور جنگ زده است كه به شدت از فقر اقتصادي و فرهنگي رنج مي‌برد. پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز درباره اثر فقر برايمان مي‌فرمايد: «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْرا؛ فقر به آن نزديك است كه به كفر بينجامد»(۲) و نتجه فقر فرهنگي را نيز پيوسته از طول تاريخ ديده‌ايم. نمونه آن فقر فرهنگي در دوران سلطه خلفاي اموري و عباسي يا سلاطين قاجار و پهلوي و … است كه هر گاه فقر فرهنگي شدت مي‌گرفت، جريان‌ها و نحله‌هاي مذهبي و سياسي شكل مي‌گرفتند و از موقعيت سوء استفاده كرده و با عناويني مختلفي همچون مهدويت و قائميت به عنوان منجي ظهور مي‌كردند.

ب. بهترين زمان حضور بهائيت در يمن، حال حاضر است، زيرا اين كشور مشغول به دفاع در برابر تجاوز مهاجمان سعودي است و نمي‌تواند با هنجارشكني‌هاي سياسي و فرهنگي و … مبارزه كند و اين ناتواني بهترين زمان براي سوء استفاده جريان بهائيت است كه پايگاهي را در يمن براي خود بسازد.

بر اين اساس جريان بهائيت كه انگيزه لازم را دارد، چون موقعيت را مناسب مي‌بيند، از اين فرصت سوء استفاده مي‌كند و همه تلاش خود را براي نفوذ و اعلام حضور در يمن به كار مي‌بندد.

نكته مهمي كه در تصاوير اعلام حضور بهائيت وجود دارد، اين است كه كساني پرچم‌هاي بهائيت را به دست گرفته‌اند كه ظاهر اسلامي خود را حفظ كرده‌اند و روشن است كه كمترين آشنايي با بهائيت ندارد، براي نمونه حضور افراد با خنجري كه نماد زيديه است و خانمي است كه با حجاب كامل اسلامي در تصوير حضور دارد و بنري را در دست گرفته است، پس اينان تطميع شده‌اند و براي رهايي از فقر و قحطي حاكم بر يمن اين بنرها را به دست گرفته‌اند و به ظاهر بهائي شده‌اند و از بهائيت هيچ نمي‌دانند.
پانوشت
۱. دستگيري يك مبلغ بهائي به جرم جاسوسي براي اسرائيل
۲. الكافي، ج ۲، ص ۳۰۷

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*