پاسخ به شبهاتی پیرامون بابیت و بهائیت

پاسخ به شبهات و پرسش هاي ديني

یکی از مخاطبان در بخش نظرات، دیدگاهی را بیان کرده‌اند که با ذکر نکاتی آن را نقل می‌کنیم:

MAP عزیز، با درود، ای کاش تفاسیر ۴۸۰ فرقۀ اسلامی را در خصوص آیۀ یدبر الامر… مطالعه می فرمودید تا دریابید که معنی آن آیه جز با آنچه حضرت بهاءالله بیان فرموده اند مطابق نیست. لابد می دانید که تفسیر و تأویل حقیقی قران مجید با موعود اسلام بوده است: «یوم یأتی تأویله» نصّ قران است. جز با ظهور حضرت باب و حضرت بهاءالله معنی حقیقی متشابهات قران آشکار نمی شد. الحمدلله ظهور موعود اسلام واقع شد و حضرت باب و حضرت بهاءالله متشابهات و رموز قران و کتب مقدسۀ قبل را تبیین فرمودند و امت ها را از سردرگمی نجات دادند و حال از جمیع این امم به دیانت مقدس بهائی ایمان آورده اند و معنی حقیقی آیات کتب مقدسه شان را دریافته اند. «از جمله رمز ها ومتشابهات کتب مقدسهء قبل که برای اولین بار معانی حقیقیشان از منبع وحیانی و الهامِ ربانی در دو آئین بابی و بهائی روشن شده است و بینش کاملاً مُشَعشع و بدیعی را نسبت به حقایق کتب آسمانی قبل ایجاد می کند و به این واسطه ارواح و افکار و دلها را شیفته ی خدای یکتا می سازد و اعمال و اخلاق بشر را رحمانی می نماید و موجب اتحاد و وحدت پیروان ادیان می گردد، عبارتند از مفاهیمی چون: قیامت، آسمان، زمین، ماه، ستارگان،‌ شب، روز، آخرالزمان، ساعت، بهشت، جهنم، شیر، عسل، ‌شراب، آب، نان، آتش، بعث، غیبت، حشر، نشر، رجعت، برزخ، معاد، روح، قبر، دنیای بعد، خلقت آدم و حوا، خلقت آسمان و زمین در شش روز، اسم اعظم، ملائکه، جن، شیطان، حساب و کتاب و مجازات و مکافات، زنده شدن مرده ها، دجّال، سُفیانی، شفای نابینا و ناشنوا و گنگ، زنده کردن مردگان، ید بیضای موسی و مار و آتش، خاتمیت حضرت محمد(ص)، ابدی بودن شریعت حضرت موسی(ص)، از بین نرفتن انجیل جلیل و کلام حضرت مسیح(ص)، دو نیمه شدن ماه، برخاستن حضرت مسیح از قبر بعد از سه روز، مفهوم وحی والهام و جبرئیل و روح القدس و تشبیه آن به کبوتر، عمرهای طولانی همچون نوح، لقاءالله و دیدار خدا، نشستن خدا بر عرش، عالم ذر، نزول مدینهالله و اورشلیم جدید، ملکوت خدا، تین و زیتون، شهرهای جابلقا و جابلسا، خضر، رفتن حضرت یونس در شکم ماهی، قصهء اصحاب کهف، هدهد سلیمان، عوالم ملک و ملکوت و جبروت و لاهوت و امثال آن، معنی ِمدت زمان قیامت که هم به یک چشم به هم زدن تعبیر شده و هم به پانصدهزار سال،… و بسیاری اسرار و رموز و متشابهات دیگر که معانی و مفاهیمی باطنی و حکیمانه دارند.» حال تحقیق کنید آن ۴۸۰ فرقه در این موارد چه اوهام و ظنونی تصور کرده اند که هنوز که هنوز است از معنای حقیقی آنها محروم اند. آب در کوزه و ایشان تشنه لبان می گردند. امّا در خصوص مقایسۀ تفرقه در اسلام و دیانت مقدس بهائی باید عرض کنم قیاسی مع الفارق است زیرا در اسلام به علت عدم وجود نصی کتبی و صریح تفرقه ایجاد شد و لذا نام فرقه ها را می توان فرق اسلامی نهاد ولی در دیانت بهائی وجود نصّ کتبی از شارع دیانت بهائی موجب سدّ هرگونه تفرقه شده است. فرق در وجود نصّ صریح کتبی و عدم وجود آن است. لذا آنچه راجع به ازل و غیره نوشته اید در مقایسه با حضرت علی ع و غیزه قیاسی مع الفارق است. در این خصوص خوانندگان عزیز را به دو مقالۀ زیر ارجاع می دهم. «مکانیزم الهی در جلوگیری از تفرقۀ دائمی در امر بهائی» «عهد و میثاق» در مورد اغنام الله هم بهتر است کمی به بحث تشبیهات در مباحث ادبیات زبان های مختلف دنیا سری بزنید تا شاید موضوع برایتان روشن شود و معلومتان گردد چرا حضرت امیر ع اسد و شیر و زنبور اند و منکرین قران حمر مستنفره اند و از قضا مسلمانان نیز در بعضی احادیث به گوسفند تشبیه شده اند.جانتان خوش باد

حال اشاره ای به پاسخ ایشان می کنیم:

دوست عزیز، سلام

در خصوص این دیدگاه شما، چند نکته را یادآور می شوم:

  1. فرقه های اسلامی را چگونه محاسبه فرمودید که به ۴۸۰ فرقه رسید؟
  2. تفسیر و تأویل حقیقی قرآن با پیامبر خاتم (صلی الله علیه و اله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) است، از این روست که ما امروزه تفاسیری را با عنوان تفسیر روایی داریم؛ بله قرآن امیرمؤمنان علی (علیه السلام) که تفسیر و … قرآن نیز در آن هست، نزد موعود موجود اسلام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که هنگام ظهور به همراه خود خواهند آورد.
  3. به قول معروف، برخی چای نخورده پسرخاله می شوند. شما ابتدا جایگاه علی محمد باب و حسین علی بهاء را بیان، سپس اثبات کنید، بعد آنان را موعود اسلام خطاب کنید؛ به نظر شما کدامیک از نشانه های مهدی موعود موجود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سید علی محمد و میرزا حسین علی هست؟
  4. شما فرمودید: «الحمد لله ظهور موعود اسلام واقع شد»؛ دلیلتان چیست؟ به چه دلیل ما باید بپذیریم که مهدی موعود ظهور کرده اند؟ آیا وعده هایی که درباره ظهور ایشان داده شده است، واقع شده است؟ آیا حداقل وعده ها که برچیده شدن ظلم و گسترده شدن عدل است، اتفاق افتاده است؟ اگر شده این همه کشت و کشتار، ظلم و فساد و … چه معنایی دارد، مگر غیر از این است که مردم از صدر اسلام، منتظر موعودی بوده اند که زمین را از ظلم و جور پاک و پر از عدل و داد کند؟ شما کجای این کره خالی آن عدل و داد موعود را می بینید؟
  5. سید باب و میرزا بهاء کدام متشابه و رمز قرآن و دیگر کتب مقدس پیشین را بیان کرده اند؟ ایشان از کدام اسرار پرده برداشته اند؟
  6. باب و بهاء کدام امت را از سرگردانی نجات داده اند؟ جمله سجیجاً لسازجین باب رفع تحیر کرده است یا نماز دزیده شده و احکام ناقصی که برای ازدواج توسط بهاء بیان شده است؟ بابیان و بهائیان هنوز پس از حدود ۲ قرن از جملات نامفهوم باب سر در نیاورده اند و نفهمیده اند بهاء چه نمازی را برایشان آورده است یا آیا ازدواج با محارم در بهائیت حرام است یا نه؟ این متحیر کردن است یا رفع تحیر؟
  7. آیا پیوستن به بابیت و بهائیت، دلیل بر حقانیت این دو است؟ اگر چنین است، گاو پرستی و شیطان پرستی و … هم بر حقتند، چون پیرو دارند؛ شاید حقانیتشان از بهائیت و بهاء پرستی هم بیشتر باشد…
  8. درباره مفاهیمی از قرآن سخن گفتید؛ تفسیر و تأویل باب و بهاء از این عبارات چیست؟ آیا جز باطنی گری است؟ خوب این باطن گرایی و تفسیر به رأی های باب و بهاء، پیش از ایشان نیز سابقه دارد. آری سری به فرقه اسماعیلیه بزنید، بسیاری از این عبارات را خیلی زیباتر از تعبیرات باب و بهاء تفسیر کرده و به تأویل برده اند و بهاء می توانست همانگونه که در نوشتن ایقان و اقدس از کتب باب و … الهام گرفت، در این گونه تفسیر و تأویل ها هم از باطنی گراها بهره می برد که البته در بسیاری از موارد برده است…
  9. درباره تفرقه در اسلام، لازم است بدانید که نص صریح وجود دارد که در جای خود بیان شده است و نیاز به تبیین دوباره ندارد. درباره تفرقه در بهائیت نیز شما درست می فرماید، نص صریح از سید علی محمد باب بر جانشینی میرزا یحیی صبح ازل هست، ولی قدرت طلبی سران بابی نگذاشت، تا جایی که بیست و خورده ای نفر ادعای من یظهره اللهی را کردند که قرار بوده به عدد غیاث ۱۵۱۱ یا مستغاث ۲۰۰۱ سال آینده بیاید که از جمله این مدعیان میرزا حسین علی بهاء است.

البته این عهد شکنی و قدرت طلبی ویژه سران بابی و جناب میرزا بهاء نیست و به سران بهائیت نیز سرایت کرده است تا فرزند ناخلف بهاء یعنی عباس افندی نیز وصیت پدرش یعنی بهاء را نادیده گرفته و سفارش پدر درباره جانشینی محمد علی (برادرش کوچکش) پس از خود را با تعیین شوقی افندی به جای خود، نادیده می گیرد.

البته این داستان ادامه دارد، زیرا می بینیم که بهائیت بنا به وصیت و نص صریح عبد البهاء می بایست پس از شوقی افندی می در نسل شوقی ادامه پیدا می کرد، ولی از آن جا که خدا نخواست و شوقی سرکرده عقیم بهائیت بود، بهائیت بی سرپرست ماند و این مقطوع النسل بودن، دلیل بر تفرقه جدیدی میان بهائیان ارتدکس و بهائیان بیت العدلی شد و بقیه که خود می دانید.

پس نه نص کتبی مبدع بابیت از تفرقه جلوگیری کرد، نه نص کتبی مبدع بهائیت و همانگونه که می بینید، بهائیت انشعابات فراوانی دارد که از جمله می توان به بهائیان همجنسگرا، ارتدوکس، بیت العدلی و مستبصر و … اشاره کرد.

– از آن جا که ۹ عدد بهاء بود، به احترام بهائیان از ۹ شماره تجاوز نکردم. فقط به این نکته اشاره می کنم که دوستان، همین گوسفند دانستن بهائیان در بهائیت نیز، برگرفته از آیات کتاب انجیل مسیحیان است، انجا که حضرت عیسی درباره گله پیروان خود به پطرس سفارش می کند و او را چوپان می خواند.

[subscribe2]

1 Comment on پاسخ به شبهاتی پیرامون بابیت و بهائیت

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*