كتمان عقيده در حد تغيير نام و لباس سران بابيت و بهائيت

شعارهاي بسياري از سران فرق انحرافي صادر مي‌شود؛ ليكن گاهي به پيشينه خود يا سران پيش از خود دقت نمي‌كنند؛ از جمله اين شعارها، عدم جواز تقيه يا كتمان عقيده در بهائيت است.

بهائيت تقيه را ممنوع مي‌داند، ازاين‌رو اشراق خاوري از شوقي افندي گزارش مي‌كند: «چندي قبل تلغرافي از ارض اقدس به‌عنوان آن محفل نوراني ارسال گرديد و در آن تأکيد گرديد که راجع به سجلّ احوال و قيد مذهب و آئين احبّاي الهي در تمام نقاط امريّه در آن سرزمين اگر چنانچه مجبور و مکلّف بر تعيين و قيد مذهب گردند، البتّه کتمان ننمايند و به تظاهر و تصنّع متشبّث نشوند؛ عقيده خويش را در کمال جرأت و وضوح اظهار نمايند و از عواقب و نتايج بيان حقيقت و ابراز ما في‏الضّمير خائف و نگران نشوند.»(۱)

همچنين از وي گزارش شده است: «عقيده کتمان ننمايند و از تقيّه اجتناب بنمايند. از پس پرده خفا برون آيند و قدم به ميدان خدمت گذارند مضطرب و هراسان نباشند.»(۲)

يحيي نوري (برادر كوچك حسين علي نوري، جانشين علي محمد شيرازي، معروف به صبح ازل) به خواست علي‌محمّد شيرازي (باب)، خود را از نگاه عموم مخفي، داشت و نه تنها از باورهاي خود سخن نمي گفت، بلكه براي شناخته نشدن، لباس خود را نيز عوض كرد: «ميرزا يحيي در لباس تبديل، گاهي در نواحي و ضواحي بغداد به جهت تستّر به بعضي حِرَف مشغول و گاهي در نفس بغداد به لباس اعراب به سر مي‌برد.»(۳)

حسين‌علي نوري (بهاء) نيز پس شكست در كودتا عليه برادر كوچك (يحيي) در ۱۲ رجب ۱۲۷۰ قمري از ايران گريخت و مخفيانه به تكيه دراويش نقشبنديه رفت؛ سپس به كوه سركلو نزديك سليمانيه كردستان عراق فرار كرد(۴) و حدود دو سال نام و باور و ديگر مشخصات خود را مخفي داشت و با نام درويش محمّد ايراني عمر گذراند.(۵)

بر اساس آن اصل عدم جواز تقيه و اين كتمان هاي سران بابيت و بهائيت از دو حال خارج نيست:
۱. كساني كه از عدم جواز تقيه سخن مي‌گويند، يا نمي‌دانند يا فراموش كرده‌اند كه سران پيش از خود چه كرده‌اند و نادانسته براي ديگران نسخه پيچيده‌اند و ممكن است، خواسته‌اند با مقايسه خود با صدر اسلام كه پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم) و مسلمانان بر اعتقادات خود استوار بودند و زير بدترين شكنجه ها هم از عقايد خود كوتاه نمي آمدند، خود را ديني الهي همچون اسلام بخوانند؛ ولي اينان غافلند كه علي محمد شيرازي (باب) نه تنها ادعاهاي خود را با چند ضربه تازيانه منكر شد، بلكه از يحيي نوري نيز خواست كه لباس‌هاي خود را هم تغيير دهد كه كسي او را نشناسد و حسين نوري كه هم عقيده و لباس و هم نام خود را تغيير داد.

۲. نسخه اي كه سران بابيت و بهائيت مي پيچند، براي پيروان اين فرق است، نه خودشان، از اين رو خودشان به هنگام ضرورت با كتمان عقيده و حتي بالاتر، تغيير نام و لباس عقايد و باورهاي كه هيچ، هويت خود را نيز كتمان كرده و مي‌كنند.

پانوشت
۱. گنجينه حدود و احكام، ص ۴۵۶.
۲. همان، ص ۴۵۸.
۳. افندي، عباس، مقاله سياح، ص ۳۸.
۴. آيتي، الكواكب الدريه، ص ۲۵۸؛ همچنين نك: فيضي، محمّد علي، حضرت بهاء الله، ۱۰۲ – ۱۰۳.
۵. نك: اعتضاد السلطنه، فتنه باب، ص ۱۴۷؛ همچنين نك: شيخ احمد روحي، هشت بهشت، ص ۳۰۲ – ۳۰۳؛ افندي، همان، ص ۳۸.

مقالات مرتبط
– تناقضات گفتاري و كرداري سران بهائيت درباه تقيه (كتمان عقيده)

 

پيگيري مقالات در تلگرام با كليك روي آدرس زير:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*