شخصيت حقوقي مشترك پيامبران الهي

سخن همه پيامبران الهي هماهنگ و يكسان است، گرچه درجات آنان متفاوت است. (تلك الرُّسل فضَّلنا بعضهم علي بعضٍ)۱ يا (فضَّلنا بعض النَّبيّن علي بعضٍ).۲ نبوّت و رسالت عامه، يك حكم مشترك دارد و آن اين است كه هر پيامبري مردم را به توحيد، ‏ايمان به مبدأ و معاد و وحي و فرشته دعوت مي‏كند.

ممكن است ره آورد پيامبران در فروع جزئي و همچنين در درجات اصولِ كلي متفاوت باشد، اما خطوط كلي دين انبياء و رسولان يكي است همان گونه كه برخورد بدأنديشان نيز درباره آنان يكي است.

هر پيامبري شخصيتي حقيقي دارد و شخصيتي حقوقي. گرچه شخصيت حقيقي يعني شخص انبياء مشترك نيست، ولي شخصيت حقوقي آنان كه همان نبوت و رسالت است بين همه انبياء و رسولان مشترك است؛ ليكن اگر كسي اين اشتركات را نداشته باشد، بايد در اصل نبوت و رسالتش شك كرد، از اين روست كه به آساني مي توان پيام آوران حقيقي الهي را از پيام آورنماهاي دورغين شناخت، زيرا پيام آوران آسماني و الهي، سيره مشتركي دارد كه تخلف نمي پذيرد.

خداوند به خاتم الانبياء (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: (ما يقال لك الاّ ما قد قيل للرُّسل من قبلك)،۳ مطلبي براي تو بيان نمي شود، مگر آن كه براي پيامبران پيش از تو گفته شده است.
گرچه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مهيمن بر ساير انبياء است، اما اصل مطلب را كه هدف وحي و غرض رسالت باشد، انبياي گذشته نيز آوردند. براي همين نكته پيغمبر هم فرمود: (ما كنت بدعاً من الرُّسل)؛۴ من پيغمبر تازه اي نيستم؛ نه دعوت و هدايت پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم) بي سابقه بود و نه بدرفتاري و دهن كجي هايي كه نسبت به آن حضرت روا داشته مي شد، بديع و نوظهور بود.

پانوشت:
۱. سوره بقره، آيه ۲۵۳.
۲. سوره اسراء، آيه ۵۵. سيره‏ پيامبران در قرآن جلد ۶صفحه ۵۵.
۳. سوره فصلت، آيه ۴۳.
۴. سوره احقاف، آيه ۹.
براي مطالعه بيشتر سيره‏ پيامبران در قرآن، آيت الله جوادي آملي، صفحه ۵۴ را بخوانيد.[subscribe2]

2 Comments on شخصيت حقوقي مشترك پيامبران الهي

  1. با سلام در اینکه بهاییت فرق انحرافی است شکی نیست اما متاسفانه اشکالی که هست این است که بعضی جملات بها الله لعنت الله الیه ناقص ترجمه شده است مثلا جایی که میگه لا اله الا انا المسجون الفرید این یک جمله ناقصه جمله اصلی این است
    من با دوستی بهایی مناظره داشتم این جمله زا گفتم او به من اینچنین گفت
    در این مورد آیه قبلش را حذف نموده اید بهاالله می گوید که:

    « الاعظم الاعظم، ان استمع ما یوحی من شطر البلاء علی بقعه المحنه و الابتلاء من سدره القضاء انه لا اله الّا انا المسجون الفرید.»؛

    یعنی از طرف خداوند به من وحی شده و كلمه توحید را به طریق وحی از جانب خداوند نقل فرموده اند؛
    که غالبا در سایت ها اینچنین آمذه
    اسمع ما یوحی من شطر البلاء علای بقعه المحنة و الابتلاء من صدره القضاء انه لا اله الا المسجون الفرید.
    و این بهایی گفته اند که معنای الاعظم الاعظم بطور سهوی یا عمدی حذف شده است و حتی خود کتاب ضاله مبین رو برایم فرستادند
    و در آن الاعظم الاعظم موجود بود
    میخواستم بدانم آیا با اضافه کردنالاعظم الاعظم آیا معنی جمله عوض خواهد شد یا همان معنای خدای زندانی تنها میدهد با تشکر

    • دوست عزيز، سلام
      الاعظم هيچ تفاوتي در معناي جمله ندارد، زيرا بهاء در اين جمله مي گويد: «لا اله الا انا» يعني خدايي جز من نيست. اين جمله يعني او خداي يكتا را منكر شده و مي گويد تنها خداي اين عالم من هستم كه در زندان تنهايم.
      اين جمله كفر محض است نه شرك. شرك جايي است كه براي خدا شريك قائل شويم و كفر يعني خداي يكتا را رد كنيم. بهاء وجود خداي سبحان را رد كرده است و خود را تنها خداي موجود معرفي كرده است؛ بنا بر اين كافر است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*