راه شناخت پیامبران الهی

راه شناخت پیامبران، انبیا و رسل راه سعادت

تاریخ بشر مدعیان فراوانی را به خود دیده است که برخی صادق و برخی کاذب بوده اند. در این میان بسیاری مدعی مقام نبوت و رسالت بوده و هستند که از سه راه می توان صدق و کذب ادعایشان را بررسی کرد:

۱. گواهی پیامبران پیشین که مدعیان پس از پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله وسلم) نه تنها چنین گواهی ندارند، بلکه بر اساس شواهدی که از قرآن و سنت خواهد آمد، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) نه تنها وعده ای مبنی بر آمدن پیامبر جدید نداده‎اند، بلکه با طرح بحث خاتمیت، راه را بر مدعیان بعدی بسته‎اند.

۲. معجزه که مهمترین چالش پیش روی مدعیان دروغین بوده و از کاربست آن شانه خالی کرده‎اند. حسین علی نوری در پاسخ درخواست معجزه اطرافیانش می گوید: «حق باید خلق را امتحان نماید نه خلق حق را … اما امر الله دستگاه تیاتر نیست که در ساعت یک بازی در بیاورند و هر روز یکی چیزی بطلبد. در این صورت امر الله بازیچه صبیان شود.» (۱)

۳. قرائن و شواهد که راه ساده ای برای شناخت مدعیان صادق از کاذب است. در این شیوه چند مسئله باید بررسی شود:
أ. خصوصیات روحی و اخلاقی شخص مدعی که سرکرده بابیت به سبب نگاه کردن به آفتاب وردخوانی در هوای سوزان بوشهر به آفتاب پرست و مجنون شهرت یافت و حسینعلی نوری نیز جدای از خلوتهای مشکوک با قره العین، فحاشی‎های فراوانی به مخالفین دارد.
ب. بررسی محتویات آیین با عقل و معارف الهی و فضائل انسانی که در بابیت و بهائیت، جدای از اباحه گرایی‎ها و آزادی‎های جنسی، می‎توان به آوردن کتبی عربی برای فارسی زبانان اشاره کرد که کاری خلاف حکمت و عقل است، زیرا مانند سخن گفتن با یک فارس به زبان عربی می‌ماند.
ج. استقامت در دعوت و مطابقت گفتار مدعی با کردارش که برای سنجش این مسئله باید توبه نامه علی محمد باب را بررسی کرد و بازگشت حسین علی نوری از ادعاهای الوهیت را واکاوید.
د. شناخت پیروان و مخالفین مدعی؛ پیروان بابیت و بهائیت غالباً از عموم جامعه بودند و در تنگناها دست به قتل و غارت می‎زدند که از جمله شمع دزدی و کفش دزدی کربلا و قتل و غارت روستاهای اطراف قلعه طبرسی است. مخالف این گروه نیز از ابتدا علما و صلحا و فرهیختگان بوده‎اند.
ط. شیوه های تبلیغ و راه اثبات ادعای او.

پانوشت:
۱. امر و خلق، ج ۲، ص ۲۷۵.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*