دعوت به توحيد، ره آورد انبياء

انبياء الاهي غير از اسلام۱ چيزي نياورده اند؛ اگر اختلافي هست، در شريعت و منهاج است و گرنه خطوط كلي ارمغان و ره آورد همه انبياء يكي است: (إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ)؛۲ از اين رو هر يك از پيام آوران، پيامبر پيش از خود را تصديق كرده است: (مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ)۳.

اگركسي مطلب يكي از پيامبران را نپذيرفت، مطلوب همه را رد كرده است، از اين رو يك مسلمان موظف است همه انبيا را تصديق كند: (لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ)،۴ چون تصديق يكي با تصديق نكردن ديگران جمع نمي‏شود. درباره اصحاب حجر نيز چنين آمده است: (وَ لَقَدْ كَذَّبَ أَصْحابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلين‏).۵

خداي يكتا درباره قوم عاد مي‏فرمايد: (أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ * إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ * الَّتي‏ لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ).۶ درباره قوم ثمود هم مي فرمايد: (وَ ثَمُودَ الَّذينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ)؛۷ آنها توانستند سينه هاي صخره صّماء را بشكافند و در آن، كاخهاي مجلل بسازند. آنها از همه امكانات مادي برخوردار بودند و ما به آنان معجزه روشن داديم، ولي بيدار نشدند: (آتَيْنا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِها)؛۸ ما آيه و بينّه روشني به قوم ثمود داديم (ناقه صالح) و اين را آزمايشي براي آنان قرار داديم: (إِنَّا مُرْسِلُوا النَّاقَةِ فِتْنَةً لَهُمْ)۹ امّا قوم ثمود همه انبياء را تكذيب كردند: (كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلينَ)۱۰.

با اين كه به حسب ظاهر، قوم ثمود يك پيغمبر به نام صالح داشتند و قوم عاد هم يك پيغمبر به نام هود، خداي سبحان مي فرمايد: اينان همه انبيا را تكذيب كردند، زيرا مطلب همه انبيا يكي است.

آري سيره انبياء مشترك است، زيرا همه انبياء براي يك هدف مبعوث شده اند و همگان را به راه و يك مقصد مي خوانند. همه انبياء الهي از يك هدايت سخن مي گويد و به توحيد و يكتاپرستي فرا مي خوانند؛ پس اگر كسي آمد و مدعي نبوت بود؛ ولي راه خود را از ساير انبياء جدا كرد، بايد در اصل نبوتش شك كرد، زيرا خدا يكي است و همه انبياء از سوي او آمده اند و يك روند و مسير را طي مي كنند.

نمي شود همه انبياء بيايند و خود را عبد و بنده خدا معرفي كنند و ديگري بيايد و دم از الوهيت بزند؛۱۱ آري پيامبران الهي به سبب عصمت خود، نمي توانند از الوهيت و ربوبيت دم بزنند، مانند پيامبر خاتم (ص) كه نه تنها خود را عبد مي خواند، بلكه از همگان مي خواهد كه پيش از رسالتش، بر عبد خدا بودنش شهادت دهند، از اين رو در مسلمانان در تشهد نماز خود مي گويند: «اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد عبده و رسوله».

پانوشت:
۱. اسلام به معناي تسليم شدن در برابر خداي سبحان.
۲. (دين در نزد خدا، اسلام (و تسليم بودن در برابر حق) است‏.) سوره آل عمران، آيه ۱۹.
۳. (در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند.) سوره آل عمران، آيه ۳.
۴. (در ميان هيچ يك از آنها جدايى قائل نمى‏شويم‏.) سوره آل عمران، آيه ۸۴.
۵. (و «اصحاب حجر» [ قوم ثمود] پيامبران را تكذيب كردند!) سوره حجر، آيه ۸۰.
۶. (آيا نديدى پروردگارت با قوم«عاد» چه كرد؟! و با آن شهر«اِرَم» با عظمت؛ همان شهرى كه مانندش در شهرها آفريده نشده بود!) سوره فجر، آيه ۶- ۸.
۷. (و قوم«ثمود» كه صخره‏هاى عظيم را از (كنار) درّه مى‏بريدند (و از آن خانه و كاخ مى‏ساختند.) سوره فجر، آيه ۹.
۸. (ما به(قوم) ثمود، ناقه داديم؛ (معجزه‏اى) كه روشنگر بود؛ اما بر آن ستم كردند.) سوره إسراء، آيه ۵۹.
۹. (ما «ناقه» را براى آزمايش آنها مى‏فرستيم‏.) سوره قمر، آيه ۲۷.
۱۰. (قوم ثمود رسولان(خدا) را تكذيب كردند.) سوره شعراء، آيه ۱۴۱.
۱۱. حسين علي نوري، سركرده بهائيان و مدعي نبوت است كه دم از الوهيت مي زند و از جمله مي گويد: «لا اله الا انا المسجون الفريد» و «انامقتدر علی ما اشاء، لا اله الا انا العلیم الحکیم». مبين، ص ۲۲۹ و اقدس، ص ۲۲۲ – ۲۲۴.
براي مطالعه بيشتر، مي توانيد به كتاب سيره‏ پيامبران در قرآن، آيه الله جوادي آملي، ج ۶، ص ۳۳۲ مراجعه فرماييد.

[subscribe2]

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*