فراگیری و جاودانگی اسلام و قرآن

جهانی بودن اسلام
اسلام دینی جهانی است که به قوم یا منطقه ویژه ای اختصاص ندارد و دعوتش همگانی است و محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست.

افزون بر این، شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد که پیامبر اسلام (ص) نامه هایی را به سران کشورها مانند قیصر روم و پادشاه ایران و فرمانروایان مصر و حبشه و شامات و همچنین رؤسای قبایل مختلف عرب و … نوشتند و آنان را به دین خود دعوت کردند.۱ حضرت در این نامه ها، همگان را به پذیرفتن این دین مقدس فراخواندند و پیامدهای وخیم نپذیرفتن آن را گوش زد کردند. این گونه فراخوان ها، دلیل بر جهانی بودن اسلام است که اگر نبود، این دعوت عمومی انجام نمی پذیرفت و سایر اقوام و امت ها نیز عذری بر نپذیرفتن اسلام داشتند.

بر این اساس نمی توان میان ایمان به حقانیت اسلام و ضرورت عملِ بنا بر این شریعت الاهی، جدایی انداخت و کسانی را از دایره موظفین عمل کردن به فرامین اسلام بیرون کرد.

دلایل قرآنی بر جهانی بودن اسلام
قرآن کتابی الاهی است که حقانیتش بر کسی پوشیده نیست. با نگاهی کوتاه بر این کتاب آسمانی، همگانی بودن فراخوان هایش روشن می شود و همگان در می یابند که قرآن اختصاص به قوم و نژاد و زبان و مکان خاصی ندارد.

قرآن در آیات فراوانی مردم را با عنوان هایی چون «یا ایها الناس»۲ و «یا بنی آدم»۳ مورد خطاب قرار می دهد و هدایت خود را شامل همه انسان ها «الناس»۴ و «العالیمن»۵ می داند.

همچنین قرآن کریم در آیات فراوانی رسالت پیامبر امین (ص) را برای همه مردم «الناس»۶ و «العالمین»۷ ثابت می کند و در آیه دیگری دعوت وی را شامل هر کسی می داند  که از آن مطلع شود: (قُلْ أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهيدٌ بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ أَ إِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرى‏ قُلْ لا أَشْهَدُ قُلْ إِنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنَّني‏ بَري‏ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ؛ بگو: «بالاترين گواهى، گواهى كيست؟» (و خودت پاسخ بده و) بگو: «خداوند، گواه ميان من و شماست؛ و(بهترين دليل آن اين است كه) اين قرآن بر من وحى شده، تا شما و تمام كسانى را كه اين قرآن به آنها مى‏رسد، بيم دهم(و از مخالفت فرمان خدا بترسانم). آيا براستى شما گواهى مى‏دهيد كه معبودان ديگرى با خداست؟!» بگو: «من هرگز چنين گواهى نمى‏دهم». بگو: «اوست تنها معبود يگانه؛ و من از آنچه براى او شريك قرار مى‏دهيد، بيزارم!»).۸

از سوی دیگر، پیروان سایر ادیان را به عنوان «اهل کتاب» مورد خطاب و عتاب قرار می دهد و رسالت پیامبر خاتم (ص) را برایشان ثابت می کند: (يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلى‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشيرٍ وَ لا نَذيرٍ فَقَدْ جاءَكُمْ بَشيرٌ وَ نَذيرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير؛  اى اهل كتاب! رسول ما، پس از فاصله و فترتى ميان پيامبران، به سوى شما آمد؛ در حالى كه حقايق را براى شما بيان مى‏كند؛ تا مبادا(روز قيامت) بگوييد: «نه بشارت دهنده‏اى به سراغ ما آمد، و نه بيم دهنده‏اى»! (هم اكنون، پيامبر) بشارت‏دهنده و بيم‏دهنده، به سوى شما آمد! و خداوند بر همه چيز تواناست‏.»۹

همچنین هدف از نزول قرآن نیز، پیروزی اسلام بر سایر ادیان معرفی شده است: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏؛  او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏ها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند.»۱۰

با توجه به این آیات، جای هیچ شک و شبهه ای درباره همگانی بودن دعوت قرآن کریم و جهانی بودن دین اسلام، باقی نمی ماند.

جاودانگی اسلام
آیات فوق، همانگونه که با بکارگیری واژگان عام و متوجه ساختن خطاب به اقوام غیر عرب و پیروان سایر ادیان، فراگیری اسلام را ثابت کرد، با اطلاق زمانی و محدودیت و مقید بودن آن را به زمانی معین نفی می کند، به ویژه جمله: «لیظهره علی الدین کله» که جای هیچ شبهه ای را باقی نمی گذارد.

همچنین می توان با آیه: «لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزيلٌ مِنْ حَكيمٍ حَميدٍ؛  هيچ گونه باطلى، نه از پيش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمى‏آيد؛ چرا كه از سوى خداوند حكيم و شايسته ستايش نازل شده است.»۱۱ به جاودانگی قرآن استدلال کرد که هیچ گاه صحت و اعتبار خود را از دست نخواهد داد.

جاودانگی قرآن
شخصی از امام رضا (ع) پرسید:
چرا پیوسته با انتشار قرآن و بحث از آن بر تازگی و طراوتش افزوده می شود؟
حضرت فرمود:
«چون خدای متعال قرآن را برای یک زمان و یک گروه مردم قرار نداده است (بلکه برای همه زمان ها و همه مردم است)، پس قرآن در هر زمان جدید و برای همه تا قیامت زنده است.»۱۲

قرآن کریم معجزه جاودان پیامبر اسلام (ص) است، به سه دلیل:
۱. دیگر معجزات پیامبر اسلام (ص) و سایر انبیاء الاهی (ع) تنها چشم گوش مردم را تسخیر می کرد تا آنان در برابرش سر تسلیم فرود آورند؛ لیکن قرآن معجزه ایست که با عقل و روح مردم سر و کار دارد، از این رو پیامبر خاتم (ص) را ساحر و شاعر می خواندند، زیرا حقیقت قرآن را می فهمیدند و در برابرش عاجز می شدند.

۲. قرآن معجزه ای جاودان و همیشگی است، بر خلاف معجزات سایر انبیاء (ع) که امروزه اثری از آنها باقی نمانده است.

۳. قرآن مجبد، ۱۴ قرن است که تحدی و مبازره طلبی می کند و فریاد می زند که: «اگر می گوید این کتاب آسمانی از سوی خدا نیست، همانن آن را بیاورید.» پس قرآن معجزه ای است گویا، جاودانه و روحانی.۱۳

درماندگی بهائیت در برخورد با جهانی و جاودانه بودن قرآن
این استدلال ها بر هیچ کس، به ویژه بر بهائیان پوشیده نیست، زیرا آنان قرآن را قبول دارند و در بسیاری از موارد برای اثبات حقانیت خود، ناچار به آن چنگ می زنند. پیروان حسین علی بهاء، روشنی این آیات بر جهانی بودن اسلام و جاودانگی قرآن را می دانند و پاسخی بر صراحت آن ندارد، از این رو هیچ گاه در مقام پاسخ به این آیات بر نمی آیند، زیرا یا باید منکر حقانیت قرآن شود که اگر چنین کنند، استدلالها خودشان بر این کتاب آسمانی را زیر سئوال نسخ برده اند و اگر به حقانیت و جاودانگی و جهانی بودن قرآن اعتراف کنند، باز هم وجود خود را زیر سئوال برده اند، از این رو به صلاح خود می بینند که سکوت اختیار کنند…

پانوشت:
۱. مجموعه این نامه ها در کتاب «مکاتیب الرسول» جمع آوری شده است.
۲. ر. ک: بقره: ۲۱؛ نساء: ۱ و ۱۷۴؛ فاطر: ۱۵.
۳. ر. ک: اعراف: ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۱، ۳۵؛ یس: ۶۰.
۴. ر. ک: بقره: ۱۸۵ و ۱۸۷؛ آل عمران: ۱۳۸؛ ابراهیم۱، ۵۲؛ جاثیه: ۲۰؛ زمر: ۴۱؛ نحل: ۴۴؛ کهف: ۵۴؛ حشر: ۲۱.
۵. ر. ک: انعام: ۹۰؛ یوسف: ۱۰۴؛ ص: ۸۷؛ تکویر: ۲۷؛ قلم: ۵۲.
۶. ر. ک: نساء: ۷۹؛ حج: ۴۹؛ سبأ: ۲۸.
۷. ر. ک: انبیاء: ۱۰۷؛ فرقان: ۱.
۸. انعام، ۱۹.
۹. مائده، ۱۹ و ۱۵؛ آل عمران: ۶۵، ۷۰، ۷۱، ۹۸، ۹۹، ۱۱۰.
۱۰. ر. ک: توبه: ۳۳؛ فتح: ۳۸، صف: ۹.
۱۱. فصلت: ۴۲.
۱۲. بحار الانوار، ج ۹۲، ص ۱۵.
۱۳. آیات تحدی قرآن را می توانید در سوره اسراء، آیه ۸۸ و سوره هود، آیه ۱۳ و سوره بقره، آیه ۲۳ بخوانید، زیرا قرآن ابتدا می گوید: اگر می توانید مانند قرآن را بیاورید، سپس می فرماید: اگر نمی توانید ۱۰ سوره مانند قرآن را بیاورید و سپس می فرماید: اگر نمی توانید که نخواهید توانست، یک سوره مانند آن را بیاورید و از هر که می خواهید از جن و انس، یاری بگیرید.

[subscribe2]

3 Comments on فراگیری و جاودانگی اسلام و قرآن

    • دوست عزيز، سلام
      پرسش شما دو پاسخ دارد:
      ۱. دين اسلام مطابق فطرت انسان است و نيازهاي فطري انسان را برآورده مي كند، فطرت هم تغيير نمي كند، تا نيازي به تغيير دين و شريعت باشد.
      ۲. تكيه دين اسلام، بر ثقلين است؛ يعني قرآن كه كتابي آسماني است و عترت كه مفسيرين واقعي قرآن و راهنماهاي الهي هستند.
      قرآن از سوي عالم مطلقي فرستاده شده است كه به نيازهاي بشر آگاه است و آن را همراه عترتي قرار داده كه پيامبر خاتم (ص) مي فرمايد: «اني تارك فيكم الثقلين، كتاب الله و عترتي، ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابدا و انهما لن يفترقا حتي يردا علي الحوض».
      پس اسلام هميشه زنده، پيشتاز و بدون تغيير پاسخگوي بشريت است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*