تقویم روز و ماه و سال در بابیت و بهائیت

سال بهائیت ٬ سال شمسی است و از روز اول فروردین هر سال شروع می شود روز اول که یوم البهاء از شهر البهاء است، نوروز و عید بهائیت است.

سال بهائیت مرکب از ۱۹ ماه و هر ماه نیز ۱۹ روز است که  جمعاً ۳۶۱ روز می شود و ۴ یا ۵ روز که از سال شمسی باقی می ماند بین ماه هجدهم و ماه نوزدهم قرار گرفته و به ایام هاء (معادل عدد ۵ به حساب ابجد) مشهور است. تقویم بهائیت به ابتکار باب تدوین شده و بهائیان نیز از آن پیروی می کنند. حسينعلي نوري می گوید : سال ۱۲۶۰ یعنی سال پيدايش باب٬ باید مبداء تاریخ بدیع قرار گرفته شود؛ بنابراين آن سال مبداء تاریخ بهائیت شد.

اسامی نوزده ماه بهائی  به شرح زیر است:
۱- شهر البهاء
۲- شهر الجلال
۳- شهر الجمال
۴- شهر العظمه
۵- شهر النور
۶- شهر الرحمه
۷- شهر الکلمات
۸- شهر الکمال
۹- شهر الاسماء
۱۰- شهر العزه
۱۱- شهر المشیه
۱۲- شهر العلم
۱۳- شهر القدره
۱۴- شهر القول
۱۵- شهر المسائل
۱۶- شهر الشرف
۱۷- شهر السلطان
۱۸- شهر الملک
۱۹- شهر العلاء

علاوه بر آن برای هر یک از روزهای هفته نیز نامی خاص وضع نموده اند که این نوع تقویم و نامگذاریها معرف ایجاد حکومت در حکومت تشکیلات بهائیت و خدشه دار نمودن آداب و رسوم و فرهنگ کشور میزبان است.

اعیاد و ایام متبرکه و حرام در بهائیت:
ایام متبرکه و محرمه در بهائیت ۹ روز است که ۷ روز آن عید و ۲ روز آن عزا می باشد. و کلاً در این ۹ روز هر گونه فعالیت شغلی و کار حرام است.
۱- روز اول سال بهائیت (نوروز عید صیام) اول فروردین مطابق ۲۱ مارس
۲- روز اول رضوان اول اردیبهشت مطابق با ۲۱ آوریل (سالگرد اظهار علنی امر توسط بهاء)
۳- روز نهم رضوان نهم اردیبهشت مطابق با ۲۹ آوریل (ایام عید رضوان)
۴- روز دوازدهم رضوان دوازدهم اردیبهشت مطابق با دوم می (ایام عید رضوان)
۵- روز ادعای علی محمد باب – ۵ جمادی الاولی
۶- روز تولد علی محمد باب – اول محرم
۷- روز تولد حسينعلي نوري – دوم محرم
۸- سالگرد مرگ حسينعلي نوري هفتادم نوروز مطابق با ۲۹ می
۹- سالروز مرگ باب ۲۸ شعبان
همانگونه که مشاهده کردید، چند روز است که بابیان و بهائیان آن روزها را به تاریخ شمسی یا میلادی بر نگردانده اند که از جمله اول و دوم ماه محرم است که در این روزها به شادی و پای گوبی مشغولند.
علی لعنه الله علی القوم الظالمین
منبع

آدرس تلگرام:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A

مقالات مرتبط:

۱. تناقض تقويم بهائيان با قوانين حاكم بر  جهان

۲. ملاك و معيار بهائيت براي تقويم بديع

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*