استفاده ابزاري از دروغ در تبليغ بابيت و بهائيت

علي محمد شيرازي (باب) از جمله مدعيان معاصري است كه ادعاهاي گوناگوني از جمله بابيت، مهدويت، نبوت و الوهيت را در كارنامه ۶ ساله عمر ادعاهاي خود ثبت كرده است.
او از سال ۱۲۶۰ تا سال ۱۲۶۴ تنها ادعاي بابيت داشت؛ ليكن پس از آن كه به تبريز وارد شد، دريافت كه راه بازگشتي ندارد، از اين‌رو ادعاهاي مهدويت كرد؛ سپس به ادعاي نبوت و الوهيت پرداخت.
بابيت و به تبع آن بهائيت از باب توجيه اين نردبان ادعا، چنين مي‌نمايند كه اين كار علي محمد شيرازي از شيوه‌هاي تبليغي است و او در پي اين بوده است كه مردم متحير نشوند. علي محمد شيرازي، خود در اين‌باره مي‌نويسد: «نظر کن در فضل حضرت منتظر که چقدر رحمت خود را در حق مسلمين واسع فرمود تا آن‌که آن‌ها را نجات دهد. مقامي که اول خلق است و مظهر انّني انا الله، گونه خود را به اسم بابيت قائم آل‌محمّد(عجل الله تعالي فرجه) ظاهر فرموده و با احکام قرآن در کتاب اول حکم فرمود تا آن‌که مردم مضطرب نشوند از کتاب جديد و امر جديد و مشاهده کنند که اين امر مشابه است با خود ايشان لعل محتجب نشوند و از آنچه براي آن خلق شده‌اند، غافل ننمايند.»(۱)
اين سخن علي محمد شيرازي، يعني هدف وسيله را توجيه مي‌كند؛ يعني مي‌تواني با دروغگويي، ديگران را به خود جذب كني و بعد آهسته، آهسته حقيقت مورد نظر خود را به او بگويي.
اين همان حرفي است كه علي محمد شيرازي و به تبع آن بهائيان مي‌زنند، چون علي محمد شيرازي به قول خودش، ابتداءاً با ادعاي دروغ بابيت مردم را به خود جذب كرد، بعد ادعاي دروغ مهدويت را مطرح كرد؛ بعد ادعاي دورغ نبوت را گفت و در نهايت از حقيقت ادعايي خود، يعني الوهيت پرده برداشت. اين، همان راست گفتاري و درست كرداري بابيان و به تبع آنان بهائيان است.
ما اين شيوه را بهائيان نسبت مي‌دهيم و مي‌گوييم بهائيان هم چنين هستند و دروغ مي‌گويند، زيرا آنان اين توجيه علي محمد شيرازي را درست مي‌دانند و در استدلال‌هاي خود از آن بهره مي‌گيرند و حتي بر اساس اين استدلال كتاب نوشته‌اند. دكتر محمد افنان، كتاب «مراحل دعوت حضرت نقطه اولي» را بر اساس همين استدلال «هدف وسيله را توجيه مي‌كند و جواز دروغگويي در تبليغ» نوشته است و مؤسسه ملي مطبوعات امري هم در سال ۱۳۲ بديع آن را چاپ و منتشر كرده است.
بر اين اساس راستگو نمايي بهائيان و تشكيلات بهائي، در حقيقت ويترين اين تشكيلات است كه در پس آن، دروغ‌هاي بسياري نهفته است؛ همچون برخي ميوه‌فروشان كه ميوه‌هاي زيبا و قشنگ را جلوي ديد مي‌گذارند و هنگام فروش، ميوه‌هاي افت‌زده و … را در پاكت خريدار مي‌ريزند.
پانوشت
۱. دلائل السبعه، ص ۲۹. (در نسخه بيانيك، ص ۲۰-۲۱)
مقالات مرتبط
أ. اعترافات سران بابيت و بهائيت به خاتميت پيامبر اسلام(ص)
ب. تناقضات گفتاري و كرداري سران بهائيت درباره تقيه (كتمان عقيده)

پيگيري مقالات در تلگرام با كليك روي آدرس زير:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*